اعلان >> المصباح للنشر الإلكتروني * مجلة المصباح ـ دروب أدبية @ لنشر مقالاتكم وأخباركم الثقافية والأدبية ومشاركاتكم الأبداعية عبر أتصل بنا العناوين الإلكترونية التالية :m.droob77@gmail.com أو أسرة التحرير عبر إتصل بنا @

لماذا نكتب؟

نكتب لأننا نطمح فى الأفضل دوما.. نكتب لأن الكتابة حياة وأمل.. نكتب لأننا لا نستطيع ألا نفعل..

نكتب لأننا نؤمن بأن هناك على الجانب الآخر من يقرأ .. نكتب لأننا نحب أن نتواصل معكم ..

نكتب لأن الكتابة متنفس فى البراح خارج زحام الواقع. نكتب من أجلك وربما لن نعرفك أبدأ..

نكتب لأن نكون سباقين في فعل ما يغير واقعنا إلى الأفضل .. نكتب لنكون إيجابيين في حياتنا..

نكتب ونكتب، وسنكتب لأن قدر الأنسان العظيم فى المحاولة المرة تلو الأخرى بلا توان أو تهاون..

نكتب لنصور الأفكار التي تجول بخاطرنا .. نكتب لنخرجها إلى حيز الذكر و نسعى لتنفيذها

أخبارالثقاقة والأدب

قطع السكر ...**عبير صفوت


بعد ما روحت الشمس ، كنت أفضلها ، لما بابا ضحك وقال علشانك .
معقول ، الحلوي دي علشاني أنا يابابا ؟!

مش هي دي كل الحكاية من أول يوم والعالم كان غريب ، أتعجبت لما بابا كان بيقول لماما : متسبيش البنت يسعاد لوحدها مع ولاد أخويا .
كانت ماما تقولة: فين ولاد أخوك ؟ كلهم بنات .
كان يقولها : وسميح مش ولد ؟
كانت تعنف نفسها وتصفة : ده خجول زي البنت .
وكان يقولها : متحطيش النار بجانب الكبريت .
كنت بفكر يعني أية نار ؟ ويعني أية كبريت؟
ولية سميح كان يتعمد يكلمني بأسلوب غريب ؟! وكانت تقولي نفسي: يمكن هي دي عادات أهلينا ، لكن كانت بنات عمي تنهرة وتقولة: عيب ياسميح دي زي اختك .
ماما كانت ديمأ عصبية وديمأ تقولي ألعبي لوحدك.
كنت بلعب لوحدي ، حتي بعد ماسبنا بابا وسكن عند ربنا ، لما ماما قالت : خلاص مش هانشوف بابا تاني ، وفضل السؤال مستمر في دماغي ، ياتري عاطف جارنا الجديد ؟!
ممكن يبقي زي سميح ؟!
وياتري بابا ،هيزعق لماما ويقولها: متسيبيش البنت تلعب مع عاطف ، بس هو فين بابا ؟!
كنت عايزة اقولة: لو عاطف عمل زي سميح ، أعمل اية يابابا؟!
الشمس روحت ، وبابا لسة مجاش .
ياتري هيجي ومعاة قطع السكر زي زمان .

*عبير صفوت

ليست هناك تعليقات:

أخبار ثقافية

قصص قصيرة جدا

قصص قصيرة

قراءات أدبية

أدب عالمي

كتاب للقراءة

الأعلى مشاهدة

دروب المبدعين

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...