اعلان >> المصباح للنشر الإلكتروني * مجلة المصباح ـ دروب أدبية @ لنشر مقالاتكم وأخباركم الثقافية والأدبية ومشاركاتكم الأبداعية عبر أتصل بنا العناوين الإلكترونية التالية :m.droob77@gmail.com أو أسرة التحرير عبر إتصل بنا @

لماذا نكتب؟

نكتب لأننا نطمح فى الأفضل دوما.. نكتب لأن الكتابة حياة وأمل.. نكتب لأننا لا نستطيع ألا نفعل..

نكتب لأننا نؤمن بأن هناك على الجانب الآخر من يقرأ .. نكتب لأننا نحب أن نتواصل معكم ..

نكتب لأن الكتابة متنفس فى البراح خارج زحام الواقع. نكتب من أجلك وربما لن نعرفك أبدأ..

نكتب لأن نكون سباقين في فعل ما يغير واقعنا إلى الأفضل .. نكتب لنكون إيجابيين في حياتنا..

نكتب ونكتب، وسنكتب لأن قدر الأنسان العظيم فى المحاولة المرة تلو الأخرى بلا توان أو تهاون..

نكتب لنصور الأفكار التي تجول بخاطرنا .. نكتب لنخرجها إلى حيز الذكر و نسعى لتنفيذها

أخبارالثقاقة والأدب

ستين دقيقة ... *متولي محمد متولي

⏪⏬
مش عاوزة من وقتك كتير
تكفيني ساعة كل يوم

ستين دقيقة .. أحس فيها بالأمان
و بلاش تسيبني وحدي .. بين اربع حيطان
أبكي و أصرخ م الوجع .. والوحدة
..و الخوف الكبير
والله ْ عجيبة الدنيا يا ابني !
ما فيهاش عزيز ! .. ما فيهاش حبيب !
تغيب .. تغيب !
و لما اشوفك من بعد غيبة ..
تجي تعاتبني ! تقول لي شغلي .. وتقول عيالي .. كترت مشاكلي !
مشغول يا عمري ! مش فاضي لامك ؟!
مش برده عيبة !
تكونش يا ابني .. بقيت وزير !!
د انا ياما قضِّيت الليالي .. بطولها جنبك
لما عمري كله عدَّى ، و سهرت لاجل انك تنام !
و عملت لك كتفي مخدة ، و صدري كان فرش وسرير
تصرخ أشيلك بين رموشي .. و امرجحك بكفوف إيديا
تبكي أغني لك .. يا روحي نام ننه نام !
و انا اقوم اجيب لك جوز حمام
و كنت لك جارية ..
و كنت انت الأمير !
تطلب وتأمر ، وانا تحت أمرك .. ومنايا كله
أشوف بعيني ع الكوشة واقف ..
ابني الكبير !
راح عمري كله ، و راح شبابي .. عليك يا عمري
لاجل تكبر حبة .. حبة ، و تعيش ، وتتهنا بشبابك
د ِ لوقتي مش هاين عليك
تديني من وقتك دقايق !
وبالساعات قاعد لي في القهوة بصحابك !
الدنيا واخداك مني يا ابني !
وقدرت بالأيام تسيبني !
و انت الدوا وانت الطبيب !
د انا بس اشوفك .. قلبي م الفرحة يطير
خدني في حضنك ! نفسي احس بعطف منك ، وبحنان !
خدني في حضنك ! و الا حضني خلاص نشف ..
لا عاد لا دافي .. و لا حرير
خدني في حضنك ! نفسي احس الدنيا لسه فيها خير !
صابني الحوَل .. من كتر ما عينيا ، بتتطلَّع على الباب
و تدُور .. تدَوَّر بالساعات !
لولا الأمل .. لولاه عليا ، كان قلبي من طول الغياب
نبضه وقف ! كان فاته مات !
يا ابني حرام تقسى عليا
المولى في كتابه الكريم وصَّاك عليا
إزاي بقى تنسى الوصية ؟!

*متولي محمد متولي
دمياط

ليست هناك تعليقات:

أخبار ثقافية

قصص قصيرة جدا

قصص قصيرة

قراءات أدبية

أدب عالمي

كتاب للقراءة

الأعلى مشاهدة

دروب المبدعين

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...