اعلان >> المصباح للنشر الإلكتروني * مجلة المصباح ـ دروب أدبية @ لنشر مقالاتكم وأخباركم الثقافية والأدبية ومشاركاتكم الأبداعية عبر أتصل بنا العناوين الإلكترونية التالية :m.droob77@gmail.com أو أسرة التحرير عبر إتصل بنا @

لماذا نكتب؟

نكتب لأننا نطمح فى الأفضل دوما.. نكتب لأن الكتابة حياة وأمل.. نكتب لأننا لا نستطيع ألا نفعل..

نكتب لأننا نؤمن بأن هناك على الجانب الآخر من يقرأ .. نكتب لأننا نحب أن نتواصل معكم ..

نكتب لأن الكتابة متنفس فى البراح خارج زحام الواقع. نكتب من أجلك وربما لن نعرفك أبدأ..

نكتب لأن نكون سباقين في فعل ما يغير واقعنا إلى الأفضل .. نكتب لنكون إيجابيين في حياتنا..

نكتب ونكتب، وسنكتب لأن قدر الأنسان العظيم فى المحاولة المرة تلو الأخرى بلا توان أو تهاون..

نكتب لنصور الأفكار التي تجول بخاطرنا .. نكتب لنخرجها إلى حيز الذكر و نسعى لتنفيذها

أخبارالثقاقة والأدب

مالوش داعي | شعر محكي ...* نرمين عبد الرازق

⏪⏬
انا معرفش انا مالي كده لحالي انا كلّيت
انا دموعي اللي جياشه.. وأهة قلبي منحاشه ولا مليت
ولا قادره على الدنيا .. بقع من طولي وف ثانيه

بشيل حملي على دراعي تقول مالك مالوش داعي
انا الساكته ومن غلبي بصبّر صبري على قلبي
واقول ارضى واشيل ذنبي
ولسه الدنيا وخداني افوق وانسى اللي نساني
واتبّت فيا وف حبي
وليه الوحده دي نصيبي وقابله نفسي على عيبي
لا حنيه ولا طيبه ده دي خيبه وتأنيبه

ف قلبي بير لكن فاضي.. لامتذمّر ولاراضي
وليه الخنقه مالياني.. ياريت ياقلب تتغير
ولا تفكر ولا تعاني
هموم الدنيا شايلاها وفرحانه وبتباهي
انا جدعه وبستحمل خلاص مش قادره انا اكمل
يادنيا مش مصحباني ولا صابره على هواني
فليه من ايدي سحباني.. انا بطلت اتجمّل
ولما الكل يتحوّل على قلبي ويتلوّن

لاصحبه نافعه م الاول ولا الغربه اللي بتطوّل
قبلت بكل اوجاعي.. تقول مالك مالوش داعي
وببكي ليه على الايام سنين عمري وعدّو اوام
لا عارفه اعيش وانا ساكته ولا لاقيه لوجعي كلام
مدام الغربه دي بتوجع ولا دمعي اللي هيرجع
ياقلبي اجمد قصاد الناس وكون اجدع

وعندي ابكي وانا هسمع
مهو انت اللي عايشها ملاك ما يتألم
تبيع فرحك وترضي آساك وتتبسم
لا مني فيك انا فاهمه.. لا مني شخص مش واعي
تقول مالك ما لوش داعي
بجد تعبت مش عارفه.. انا خايفه من الناس وم الدنيا
ومن غيبتي ومن خيبتي منيش شايفه مانا خايفه
ونفسي يدوب احس امان ف حضن حبيبي وولادي
وارضي ف حضنه وَادّادي
ويفهم نفسي وصراعي ويرضى الموت ولا وداعي
وقابل كل أوضاعي
تقول مالك مالوش داعي
-
* نرمين عبد الرازق

ليست هناك تعليقات:

أخبار ثقافية

قصص قصيرة جدا

قصص قصيرة

قراءات أدبية

أدب عالمي

كتاب للقراءة

الأعلى مشاهدة

دروب المبدعين

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...